السبت , 10 ديسمبر 2016
الرئيسية منوعات إزاي تعرف إنك من الأشراف؟

إزاي تعرف إنك من الأشراف؟

يجهل الكثير من المواطنين كيفية إثبات نسبه والجذور العائلية التي ينتمي إليها، خاصة في ظل الحديث عن انتساب بعض المصريين للأشراف من نسل النبي محمد عن طريق ابنته فاطمة الزهراء، الأمر الذي يتمنى معه الملايين لو كانوا من هذا النسب الشريف لكنهم لا يعرفون كيف يتأكدون من ذلك.

ويتبقى السؤال دائما: “طب أنا ممكن أكون منهم.. طب أعمل إيه؟ وأعرف ازاي”؟، وهو ما نجيب عنه في الخطوات التالية:

الخطوة الأولى

اعرف انت من أي عائلة، ودا ممكن تعرفه من شجرة العائلة القديمة التي تحتفظ بها عدد من العائلات الكبرى، ولو معرفتش ممكن تروح لدار المحفوظات الموجودة بمنطقة القلعة، وتأخذ مستند رسمي باسمك سباعي.

الخطوة الثانية

بعد ما تجيب المستند اللى فيه اسمك سباعي، هتدور في كتب الطبقات والتراجم المتأخرة (كتب السير الشعبية) في القرون الثلاثة الأخيرة، عشان تربط اسمك اللي وصلتله وأصل عائلتك بعائلة منهم.

الخطوة الثالثة

لو لقيت إن عائلتك وصلت لولي من أولياء الله الصالحين المعروفين إنهم من أهل البيت، أو من عائلة هناك مستند تاريخي كتاب أو وثيقة يثبت إنها من الأشراف، توجه إلى نقابة السادة الأشراف بجوار مشيخة الأزهر وقدم المستندات.

الخطوة الرابعة

النقابة هتفضل تفحص في ورقك وممكن تطلب ورق جديد، وحظك حلو لو نسبك ينتمى لعائلة مسجلة بالفعل عندهم، بعد كدا هتدفع الرسوم وتستلم الشهادة والكارنيه.

الخطوة الخامسة

أكتر الناس مش بتعملها، بس ممكن تعملها زيادة تأكيد، بإنك تبعت شهادة نسبك وأوراقك اللي منها شهادة نقابة أشراف مصر، لمنظمة الأشراف الأدارسة بالمغرب، أو الدار العالمية لأنساب الأشراف بسوريا لتسجيل نسبك بشكل دولي


تابعنا على المواقع الاجتماعية ليصلك الجديد أولا بأول

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *